Strona główna | O nas | Nieruchomości | Dla mieszkańców | Przetargi | Inwestycje | Kontakt | Mój ROM |
![]() |
![]() |
![]() |
PROFESJONALNIE ZARZĄDZAĆ
Zarządca Nieruchomości to ostatnimi czasy zawód cieszący się dużym powodzeniem, jednak wciąż odczuwalny jest niedobór fachowców na tym polu. Gwałtowne ożywienie w sektorze mieszkalnictwa jak i rozwój budownictwa, obserwowane w ostatnich latach, wymogło zapotrzebowanie na usługę, jaką jest zarządzanie i administrowanie nieruchomościami. Jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się firmy proponujące swoje usługi w tym zakresie. Szybko jednak okazało się, że jednym z problemów, z jakimi przyszło się zmierzyć był brak profesjonalnie przeszkolonej kadry w dziedzinie zarządzania.
Kim zatem jest Zarządza Nieruchomości? Osoba na tym stanowisku zazwyczaj ma pod opieką budynki mieszkalne, użytkowe, wspólnoty mieszkaniowe czy niejednokrotnie nawet całe osiedla. W gestii jego obowiązków leży m.in. obsługa w zakresie sprawnej dostawy wszystkich mediów, realizacja bieżących przeglądów technicznych zgodnie z wymogami prawa budowlanego, realizacja koniecznych konserwacji i napraw, sprawne usuwanie awarii, przeprowadzenie remontów, nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku w zarządzanym obiekcie a ponadto naliczanie miesięcznych wymiarów opłat, ewidencjonowanie i rozliczanie tzw. zaliczek na poczet kosztów utrzymania części wspólnych nieruchomości a także podejmowanie działań zmierzających do pozyskiwania dodatkowych przychodów na rzecz mieszkańców, czy to z wynajmu, czy dzierżawy niezajętych powierzchni.... Jak widać obowiązków nie mało a ich niedopełnienie niejednokrotnie może być tragiczne w skutkach.
Częste kontakty z ludźmi, nierzadko roszczeniowa postawa klientów sprawiają, iż dobry Zarządca winien cechować się odpowiednimi predyspozycjami psychicznymi, takimi jak odporność na stres, łatwość w nawiązywaniu kontaktów, otwartość i kontaktowość, zdolność wzbudzania zaufania itp.
Jak zostaje się Zarządcą? Obecnie, aby uzyskać Państwową Licencję Zarządcy Nieruchomości należy spełnić kilka ustawowych warunków. Po pierwsze, aby zostać zarządcą należy legitymować się wykształceniem wyższym i dodatkowo mieć ukończone studia podyplomowe w zakresie zarządzenia nieruchomościami, które spełniają minima programowe określone przez Ministra Infrastruktury. Ponadto należy odbyć odpowiednio udokumentowaną praktykę, posiadać pełnię praw obywatelskich, spełniać kryteria niekaralności i uzyskać decyzję o przyznaniu licencji, podjętą przez Państwową Komisję Kwalifikacyjną powołaną przez Ministra Infrastruktury. Droga niełatwa a pomimo tego liczba ubiegających się o wydanie Państwowej Licencji Zarządcy Nieruchomości ciągle wzrasta.
W Bydgoszczy najwięcej, bo około 40 zarządców legitymujących się Państwową Licencją, pracuje w „ADM” Sp. z o.o., która aktualnie zawiaduje prawie 2150 budynkami mieszkalnymi oraz 157 obiektami niemieszkalnymi a ponadto zarządza około 750 Wspólnotami Mieszkaniowymi oraz realizuje inwestycję polegającą na budowie 260 mieszkań komunalnych wraz z infrastrukturą zewnętrzną, skupioną w dwóch miniosiedlach.
Tak wielkimi zasobami nie dysponuje nikt inny, nie tylko w Bydgoszczy, ale także w woj. kujawsko-pomorskim. Prawie 70 proc. budynków „ADM” znajduje się w ścisłym centrum Bydgoszczy i powstało przed 1939 rokiem. Dysponując starymi budynkami firma ustawicznie zabiega o utrzymanie ich zabytkowego charakteru. W ciągu minionych lat Spółka odrestaurowała elewację 27 takich kamienic, a to jeszcze nie koniec prac. Bez profesjonalnej kadry trudno byłoby dobrze zarządzać tak dużą ilością nieruchomości i sprostać wszystkim zadaniom wynikającym z roli rzetelnego zarządcy.